PMBOK ; Project Management Body of Knowledge
5 Process Group / 49 Processes => 10개의 챕터에 걸쳐서 설명
- Introduction
- Environment
- Role of PM
- Integration Management
- Scope Management
- Scheduel Management
- Cost Management
- Quality Management
- Resource Management
- Communication Management
- Risk Management
- Procurement Management
- Stakeholder Management
Environment란?
-Enterprise Environmental Facotrs ; EEF 정책 규칙이나 규범등
- Oraganizational Process assets ; OPA PM으로써 이익/활용할 수 있는 것 / 역사적 요소
- Organizatinoal System ;
EEF
- 내부 ; 정책 프로세스 등
- 외부 ; 노동조합 계약 / 외부 법규 등
OPA
- 정책일 수도 있음
- Organizational knowledege repositories 조직의 지식 저장소
OS
- 회사가 구조화되는 방식 규칙 프레임 워크 / 거버넌스 프레임워크
- 관리 요소
- 조직 구조 등
프로젝트 매니저의 역할
- 프로젝트 전후에 참석함
4 agendas of PM
- lead the team to achive objectives
- balance the objectives
- communicate with stakeholders
- contribute to biz value
Project Integration Management
- Develop project charter
- Develop project plan
- Direct and manage project work
- Manage project knowldege
- Monitor and control project work
- Perform integrated change Perform
- Close the project
Project Scope Management
- Plan Scope Management
- Collect Requirement
- Define Scope
- Create WBS
- Validate Scope
- Control Scope
Project Schedule Management
- charter 에 마일스톤 포함됨
- Charter과 Scope에 대략적인 일정 수립을 하게 됨
- Plan Schedule Management
- Define Activities
- Seqeunce Activities
- Estimate Activity Durations
- Develop Schedule
- Control Schedule
Project Cost Management
- Plan Cost ; 비용을 예측하는 방법과 조절하는 법
- Estimate ; 비용 분산을 예측할 것
- Determine ; Work package와 연계 됨
- Control cost
Project Quality Management
- Plan ; 품질 활동 / 이너 파트 활동 - 6시그마 또는 린/
- Manage
- Control ; 검사 Drinve - 고객이 발견을 사전에 막기 위함
Project Resources Management
- 휴먼 리소스를 포함함
- Plan ; 자원 관리 계획
- Estimate Activity ; 일정 관리 및 비용 관리 내용이 포함됨
- Acquire ; 조달
- Develop team ; HR 팀 결합
- Manage team
- Control resourcess
Project Communication Management
- Plan ; 누가 어떤 언제 정보를 원하는지, 정보를 접근/협력하는 방안을 정하는 것
- Manage ; 케이던스를 잘 만들고 있는지
- Monitor
Project Risk Management
- Plan ; 리스크 관리 계획
- Idnetify Risk ; 경계하는 지속적이고 반복적인 작업 -> 문서화
- Perform Qualititative Analysis
- Perform Quantitatiive Analysis
- Plan Risk Response
- Implement response
- Monitor
Project Procurment Management
- 모든 프로젝트가 조달을 하는 것은 아님 / 조직의 중앙 관리 조직에게 조달 받는 경우 다수
- Plan
- Conduct
- Control
Stakeholder management
- 커뮤니케이션이나 리스크와 교집합이 많다
- Identify Stakeholders
- Plan stakeholder engagement
- Manage stakeholder engagement
- Monitor stakeholder engagement
'IT 공부 > PMP' 카테고리의 다른 글
PMP 7 프로젝트 통합 관리 (0) | 2025.05.05 |
---|---|
PMP 5. 프로젝트 환경 (0) | 2025.05.01 |
PMP 4 : 프로젝트 관리 구성 요소 (0) | 2025.04.28 |
PMP 3 : 프로젝트 관리 관련 분야 (0) | 2025.04.27 |
PMP 2 : 프로젝트 관리의 기반 정하기 (0) | 2025.04.27 |