본문 바로가기
IT 공부/PMP

PMP 1. PMBOK 6th edition 개요

by 랜턴K 2025. 4. 23.
반응형

PMBOK ; Project Management Body of Knowledge

5 Process Group / 49 Processes => 10개의 챕터에 걸쳐서 설명

- Introduction 

- Environment

- Role of PM 

- Integration Management 

- Scope Management

- Scheduel Management

- Cost Management

- Quality Management

- Resource Management

- Communication Management

- Risk Management

- Procurement Management

- Stakeholder Management

 

Environment란? 

-Enterprise Environmental Facotrs ; EEF 정책  규칙이나 규범등 

- Oraganizational Process assets ; OPA PM으로써 이익/활용할 수 있는 것 / 역사적 요소 

- Organizatinoal System ; 

 

EEF 

- 내부 ; 정책 프로세스 등 

- 외부 ; 노동조합 계약 / 외부 법규 등

 

OPA 

- 정책일 수도 있음

 - Organizational knowledege repositories 조직의 지식 저장소 

 

OS

- 회사가 구조화되는 방식 규칙 프레임 워크 / 거버넌스 프레임워크 

- 관리 요소 

- 조직 구조 등 


프로젝트 매니저의 역할 

- 프로젝트 전후에 참석함

 

4 agendas of PM 

- lead the team to achive objectives 

- balance the objectives 

- communicate with stakeholders

- contribute to biz value 

 


Project Integration Management 

- Develop project charter

- Develop project plan

- Direct and manage project work

- Manage project knowldege 

- Monitor and control project work

- Perform integrated change Perform

- Close the project 


Project Scope Management 

- Plan Scope Management 

- Collect Requirement

- Define Scope

- Create WBS 

- Validate Scope

- Control Scope 


Project Schedule Management 

- charter 에 마일스톤 포함됨

- Charter과 Scope에 대략적인 일정 수립을 하게 됨

- Plan Schedule Management

- Define Activities 

- Seqeunce Activities 

- Estimate Activity Durations

- Develop Schedule

- Control Schedule 


 Project Cost Management

- Plan Cost ; 비용을 예측하는 방법과 조절하는 법 

- Estimate ; 비용 분산을 예측할 것 

- Determine ; Work package와 연계 됨 

- Control cost 


Project Quality Management

- Plan ; 품질 활동 / 이너 파트 활동 - 6시그마 또는 린/ 

- Manage 

- Control ; 검사 Drinve - 고객이 발견을 사전에 막기 위함


 Project Resources Management 

- 휴먼 리소스를 포함함 

- Plan ; 자원 관리 계획 

- Estimate Activity ; 일정 관리 및 비용 관리 내용이 포함됨 

- Acquire ; 조달

- Develop team ; HR 팀 결합 

- Manage team 

- Control resourcess 


Project Communication Management 

- Plan ; 누가 어떤 언제 정보를 원하는지, 정보를 접근/협력하는 방안을 정하는 것  

- Manage ; 케이던스를 잘 만들고 있는지  

- Monitor 


Project Risk Management 

- Plan ; 리스크 관리 계획 

- Idnetify Risk ; 경계하는 지속적이고 반복적인 작업 -> 문서화 

- Perform Qualititative Analysis

- Perform Quantitatiive Analysis

- Plan Risk Response 

- Implement response

- Monitor 


Project Procurment Management

- 모든 프로젝트가 조달을 하는 것은 아님 / 조직의 중앙 관리 조직에게 조달 받는 경우 다수 

- Plan

- Conduct 

- Control 


Stakeholder management

- 커뮤니케이션이나 리스크와 교집합이 많다 

- Identify Stakeholders

- Plan stakeholder engagement

- Manage stakeholder engagement

- Monitor stakeholder engagement 

 

반응형